Vidyamala Burch a Danny Penman: Meditace pro zdraví (80 %)




Knih o meditaci všímavosti u nás za poslední rok vyšlo několik. Na samostatnou polici jako v anglickém knihkupectví to ještě není, ale těší mě, že už dnes je z čeho vybírat i v českém jazyce. Ke zrecenzování jsem dostal jednu z těch povedenějších. Oba autoři vycházejí z teorie všímavosti, odproštěné od náboženských prvků a nabízí přistup, který je vědecky ověřený klinickými studiemi. Jak Burch tak Penman mají osobní zkušenost s chronickou bolestí, se kterou se odmítli ztotožnit. A stejně tak, jako stresem, se nemusíme nechat pohltit, tak autoři tvrdí, že ani bolestí. Bolest však nejde potlačit, jen naše reakce na ni.


Meditace pro zdraví může znít jako zázračná ezoterická příručka. Ale není jí. Neslibuje zázraky. Jen přináší možnost jak se naučit reagovat na bolest, ať už fyzickou nebo emocionální. Podle autorů, klinické studie ukazují, že všímavost může být stejně účinná jako léky proti bolesti. Což se zdá být tvrzení velmi silné. Ale autoři zde mluví o takzvané sekundární bolesti. Což je utrpení vyvolané bolestí a může být někdy tak silné jako bolest samotná. Je to utrpení, kdy se točíme pořád dokola s myšlenkou na fyzickou bolest. A ta nás doslova pohltí.


Kniha představuje několik praktických rad, jak se s touto sekundární bolestí vyrovnat. Nebojte se však, že byste museli mít obrovské zkušenosti s meditací nebo museli odjet na několik dnů meditovat do lesů. Návod, který autoři předkládají, je pro úplné začátečníky se západním stylem života naplněným prací a koníčky. Člověk v meditaci zběhlejší bude nutně přeskakovat. To ovšem neznamená, že se nic nového nedozví. I když bolestí netrpíte, vězte, že ta je nevyhnutelná. Naučit se preventivně na ni správně reagovat vám může udělat život s ní snesitelnější a není to, o co se všichni snažíme? Mít život jen o trošku snesitelnější, místy až opravdu šťastný?


Všímavost pro zdraví je napsaná jednoduchým jazykem, je to užitečná kniha bez duchovního podtextu. Přináší realistické rady, žádná kouzla. Doporučený je osmitýdenní program, jenž trvá jen 10 až 20 minut denně. Součástí knihy je také CD (mp3 zdarma ke stažení na webu knihy) s meditačními cvičeními odpovídající tomuto osmitýdennímu programu.


Nedovedu si představit jaké to je každý den žít s bolestí. Nejsem naivní, že mě něco takového nepotká. Proto ať meditaci všímavosti praktikujete nebo ne, doporučuju se ji buď pomocí této knihy naučit, nebo se dozvědět něco o tom, jak můžete pomocí této techniky reagovat na bolest.

Proč si koupit tuto knihu:
• Velmi praktický návod čerpající z klinických testů
• Provede vás meditací od úplného začátku • Zajímavě popsané principy vzniku bolesti
Proč se raději pohlédnout o něčem jiném:
• Často se opakující tvrzení
• Pokud ovládáte meditaci nedozvíte se příliš mnoho informací